Přelet nad loutkářským hnízdem je oborová přehlídka loutkových divadel, otevřená širokému spektru divadelních skupin, tedy nejen statutárním divadlům, ale i nezávislým skupinám a amatérským souborům. České loutkářství je jedinečné v možnosti vzájemné konfrontace amatérských a profesionálních souborů. Toto srovnávání umožňuje právě pražská přehlídka Přelet, pro který jsou vybírány nejlepší inscenace uplynulé sezóny.
Přehlídka se poprvé konala v roce 1991. Vznikla z iniciativy českého střediska nevládní mezinárodní organizace UNIMA, protože v tehdejším spektru loutkářských přehlídek chyběla konfrontace špičkové tvorby všech proudů loutkového divadelního umění. Hlavním organizátorem a autorem názvu byl Luděk Richter. Přelet se odehrával mj. v Žižkovském divadle, v Divadle Na zábradlí, v Divadle Minor, v Divadle mimů Alfréd ve dvoře, ad. Každoročně se ho účastní asi deset souborů, a to zhruba třetina z řad statutárních divadel, třetina z řad nezávislých skupin a zbytek tvoří výběr z amatérských souborů.
Přehlídka sice není soutěžní, ale od roku 1997 mohou diváci hlasovat o tom, kdo získá prestižní cenu ERIK, jíž je oceněna nejlepší inscenace uplynulé divadelní sezóny v oblasti loutkového divadla.
Každoroční zájem publika svědčí o tom, že Přelet nad loutkářským hnízdem už má své místo mezi pražskými festivaly. Potvrdil to i mimořádný zájem o ročníky, které se zčásti konaly pro dětské a rodičovské publikum v neobvyklém prostoru Divadla mimů Alfréd ve dvoře a v r. 2001 v Kulturním centru na Novodvorské. V posledních letech se zájem diváků o Přelet nad loutkářským hnízdem projevil i v stoupajícím zájmu médií o tuto přehlídku.
Dramaturgie festivalu každoročně vychází z oceněných inscenací Loutkářské Chrudimi, liberecké Mateřinky či Skupovy Plzně. Konečný výběr inscenací schvaluje pořádající výbor českého střediska UNIMA.
V roce 1996 byla koordinátorkou Kateřina Knappová, v letech 1997-2005 Kateřina Čejková.